Het was een week van... - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Alice Verhoef - WaarBenJij.nu Het was een week van... - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Alice Verhoef - WaarBenJij.nu

Het was een week van...

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

27 Maart 2016 | Oeganda, Soroti

Het was een week in Soroti zonder water; zonder zieke kinderen en met 4 nieuwe kinderen. Het was een week vol met drukte. Een week waarin het gebed voornamelijk ging om weer water te krijgen, en anders om geen diarree, of andere besmettelijke ziekte te krijgen onder de kinderen.

In het opvangtehuis hebben we vanaf dinsdag tot zaterdag geen water gehad (ik was overigens de enige gelukkige met nog wel wat water in mijn huisje). Dit is een lange periode met kwetsbare baby’s en kinderen. Gelukkig hebben we geen diarree uitbraak gehad! Het hygienisch werken zonder water (en ook zonder handalcohol, want dat is hier te duur) is erg lastig maar wij zijn dankbaar dat we dit bespaard zijn gebleven.

Het was ook een week waarin wij drie pasgeboren baby’s hebben mogen verwelkomen (waaronder een tweeling) en een peuter van ongeveer 1,5 jaar. Deze peuter is gevonden langs de weg. Wij weten niks van deze jongen! Geen naam, geen geboortedatum, geen achtergrond, echt helemaal niks. Wij noemen deze peuter nu Ruben. De eerste avond dat Ruben hier was, heeft hij alles bij elkaar gehuild. De angst was zichtbaar in zijn ogen! De volgende morgen zag ik hem al spelen, toen ik op mijn veranda aan het ontbijten was. Nog steeds huilt hij veel, maar hij speelt steeds meer. Vanmiddag was hij zelfs mijn huisje binnen gelopen… Bijzonder en fijn om dit te zien!

Het was ook een week waarin ik zelf een cultuurshock voor mijn kiezen kreeg. Nog steeds zit ik middenin deze cultuurshock. De dagen van een cultuurshock blijven lastig. Ik probeer zoveel mogelijk tijd voor mezelf te nemen om het de ruimte te geven en ook om het te delen met anderen, maar het blijft moeilijk om dit van een afstand te delen met mijn dierbaren in Nederland. Ondanks de cultuurshock probeer ik echt te genieten! De Ugandese bevolking klaart mij voor gek (en dat komen ze dan ook echt zeggen) maar ik zit elke middag even een klein half uurtje in de zon. Dat is mijn geluksmoment van de dag! Een moment om alles te laten bezinken en om tot rust te komen van een drukke dag in het opvangtehuis.


  • 27 Maart 2016 - 16:19

    Heline:

    Hai Alice,
    Wat een indrukwekkend reisverslag lees ik hier. Bijzonder!!
    Pak je rust momenten en geniet van 't kleine.
    We blijven bidden voor je en jullie.
    Liefs, Annold &Heline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alice

Ik ga voor 8 weken naar Uganda om daar te werken in een opvangtehuis voor baby's en kinderen met HIV / AIDS.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 5129

Voorgaande reizen:

07 Maart 2016 - 03 Mei 2016

Mijn avontuur in Uganda

Landen bezocht: