Een dag vol met tegenstrijdigheden - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Alice Verhoef - WaarBenJij.nu Een dag vol met tegenstrijdigheden - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Alice Verhoef - WaarBenJij.nu

Een dag vol met tegenstrijdigheden

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

19 Maart 2016 | Oeganda, Soroti

Gisteren was het een dag vol met tegenstrijdigheden in Soroti. Een dag met nieuw leven en een dag met een sterfgeval. Een dag met blijdschap en een dag met verdriet. Nieuw leven en de dood zo dun verweven met elkaar.

Gisterenmiddag rond 2 uur ’s middag werden wij gebeld dat er een moeder na de geboorte overleden is door bloedingen (in het ziekenhuis). Samen met Els ben ik deze pasgeboren baby gaan halen. Na een intakegesprek met vader en half zusje hebben wij baby Nathan meegenomen. Wat bijzonder om de zorg te krijgen over zo’n pasgeboren baby. Een baby die zonder zijn moeder zal gaan opgroeien.

Afgelopen nacht werd ik rond 00.30 h wakker gemaakt dat Norah (het meisje waar ik in mijn vorige blog over hebt geschreven) niet meer bij bewustzijn was. Toen de andere Nederlandse verpleegkundige en ik bij haar kwamen was haar ademhaling zeer onregelmatig. We hebben met de Ugandese staf, die op dat moment aan het werk was, gebeden voor haar en binnen enkele minuten is ze overleden. Laatste week is haar lichamelijke en geestelijke gezondheid snel achteruit gegaan. Laatste dagen ging het elke dag minder met haar. Ze bleef koorts houden en we konden de oorzaak niet vinden (de blaasinfectie was inmiddels over). Als ze aan het drinken was kwam het meeste gedeelte weer uit haar neus en ze begon steeds meer dementerende verschijnselen te vertonen. Afgelopen nacht heeft God besloten om haar thuis te halen!

Ik ben de gehele nacht in het opvangtehuis gebleven omdat de Ugandese staf, die nachtdienst had, niet alleen durfde te zijn. Vandaag heb ik dus onverwachts een vrije dag. Een vrije dag om bij te slapen, om op nieuwe krachten te komen en om alles te laten bezinken. Maar ook een vrije dag om weer te genieten van het heerlijke weer!

  • 19 Maart 2016 - 17:57

    Margriet De Keijzer:

    Jeetje zeg! Wat heftig en dubbel en moeilijk.
    Wel heel mooi dat je voor anderen en steun bent. Hopelijk anderen ook voor jou?
    Sterkte daar! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alice

Ik ga voor 8 weken naar Uganda om daar te werken in een opvangtehuis voor baby's en kinderen met HIV / AIDS.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 5138

Voorgaande reizen:

07 Maart 2016 - 03 Mei 2016

Mijn avontuur in Uganda

Landen bezocht: